تعریف جریان محتوا (Content Flow) در بازاریابی چیست؟

در بازاریابی محتوایی برای تحقق اهداف کلانی که در مسیر سفر مشتری تعریف میشود مفهوم جریان محتوا (Content Flow) کم کم جایگزین قیف محتوا (Content Funnel) میشود. میدانیم که قیف محتوا در ارتباط نزدیک با سفر مشتری در بازاریابی محتوایی، قدم به قدم مشتری بالقوه را به خرید نزدیک میکند. در این مقاله درباره تعریف جریان محتوا (Content Flow) در بازاریابی خواهیم گفت.
- جریان محتوا (Content Flow) چیست؟
- فرایند محتوا شامل چه قدمهایی است؟
- تحلیل مخاطب و شناخت سفر مشتری
- برنامهریزی محتوا
- تولید محتوا
- توزیع و انتشار محتوا
- تحلیل و بهینهسازی
- تفاوت جریان محتوا با قیف محتوا (Content Funnel)
- منابع کلیدی برای یادگیری جریان محتوا (Content Flow)
- کتابهای مناسب برای یادگیری جریان محتوا
- دورههای آنلاین برای یادگیری جریان محتوا
- وبسایتها/وبلاگها برای یادگیری جریان محتوا
- وبسایتها/وبلاگها برای یادگیری جریان محتوا
جریان محتوا (Content Flow) چیست؟
جریان محتوا (Content Flow)در بازاریابی دیجیتال به معنای برنامهریزی، تولید، انتشار، و مدیریت محتوای ارزشمند و مرتبط است تا مخاطبان هدف را در طول سفر خریدشان جذب، درگیر و در نهایت به مشتری تبدیل کنیم.
فرایند جریان محتوا شامل چه قدمهایی است؟
برای استفاده از مدل جریان محتوا باید به این مدل نگاه فرایندی داشته باشیم. اما بر خلاف مدل قیف محتوا این فرایند به معنی این نیست که تصور کنیم مسیر مواجهه مخاطب با محتوا در مراحلی گام به گام و منظم اتفاق میافتد. نیازهای اطلاعاتی مخاطبان بنا به نیاز آنها و برداشتی که از نیاز دانشی خود دارند ممکن است یک مسیر پیچیدهتر را ایجاد کند. این مسیر گاهی شامل رفت و برگشت در فرمتهای محتوایی است و گاهی از نقاط پیشبینی نشده باید به نیازهای محتوایی مخاطب پاسخ داده شود. فرآیند جریان محتوا شامل موارد زیر است:
۱. تحلیل مخاطب و شناخت سفر مشتری:
قبل از هر چیز، باید بدانیم مخاطبان هدف ما چه کسانی هستند، به چه چیزهایی علاقه دارند و به چه اطلاعاتی نیاز دارند. شناخت نیازهای اطلاعاتی مخاطب و ترسیم نقشه سفر مشتری در بازاریابی محتوا اهمیت زیادی برای شناسایی و برنامهریزی محتوای اثربخش دارد.

مثال: یک شرکت فروش نرمافزار CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) ابتدا باید پرسونا (شخصیت خیالی نماینده مشتریان) خود را تعریف کند. به عنوان مثال، “مدیر فروش شرکتهای متوسط که به دنبال بهبود روابط با مشتریان و افزایش فروش است.” سپس باید مشخص کند که این مدیر در مراحل مختلف (آگاهی، بررسی، تصمیمگیری) چه سوالاتی دارد و به چه محتوایی نیاز دارد.
۲. برنامهریزی محتوا:
بعد از شناخت مخاطب، باید تقویم محتوایی ایجاد کنیم که مشخص کند چه نوع محتوایی (مقاله، ویدیو، اینفوگرافیک، پادکست و غیره) در چه زمان و در کدام کانال منتشر شود.
مثال: همان شرکت نرمافزار CRM میتواند برنامهریزی کند که در مرحله آگاهی، مقالاتی با موضوع “چگونه CRM میتواند فروش شما را افزایش دهد” در وبلاگ خود منتشر کند و در مرحله بررسی، ویدیوهای مقایسهای بین CRM خود و رقبا در یوتیوب آپلود کند.
۳. تولید محتوا:
در این مرحله، محتوای باکیفیت و جذاب تولید میشود. محتوا باید ارزشمند، مرتبط، و بهینه شده برای موتورهای جستجو (SEO) باشد.
مثال: شرکت نرمافزار CRM باید اطمینان حاصل کند که مقالاتش دقیق، آموزنده، و شامل کلمات کلیدی مرتبط (مانند “نرمافزار CRM”، “افزایش فروش”، “مدیریت مشتری”) باشند. ویدیوهایش نیز باید حرفهای، جذاب، و شامل دمو (نمایش) از قابلیتهای نرمافزار باشد.
۴. توزیع و انتشار محتوا:
محتوا باید در کانالهای مناسب (وبلاگ، شبکههای اجتماعی، ایمیل، تبلیغات پولی و غیره) به اشتراک گذاشته شود تا به دست مخاطبان هدف برسد.
مثال: شرکت نرمافزار CRM میتواند مقالات وبلاگ خود را در لینکدین و توییتر به اشتراک بگذارد، ویدیوهای یوتیوب خود را در فیسبوک تبلیغ کند، و یک خبرنامه ایمیلی برای ارسال مطالب جدید به مشترکین خود ایجاد کند.
۵. تحلیل و بهینهسازی:
بعد از انتشار محتوا، باید عملکرد آن را بررسی کنیم (تعداد بازدیدها، اشتراکها، نرخ تبدیل و غیره) و استراتژی خود را بر اساس نتایج به دست آمده بهینه کنیم.
مثال: شرکت نرمافزار CRM میتواند با استفاده از گوگل آنالیتیکس، تعداد بازدیدکنندگان وبلاگ خود را رصد کند و با استفاده از ابزارهای CRM خود، نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به سرنخ فروش (Lead) را اندازهگیری کند. اگر ببیند که مقالات با موضوع خاصی بیشتر بازدید دارند، تمرکز خود را بر تولید محتوای مشابه افزایش میدهد.
منابع کلیدی برای یادگیری جریان محتوا (Content Flow)
۱. کتابهای مناسب برای یادگیری جریان محتوا:
- “Content Rules: How to Create Killer Blogs, Podcasts, Videos, Ebooks, Webinars (and More) That Engage Customers and Ignite Your Business” by Ann Handley and C.C. Chapman (قوانین محتوا: چگونه وبلاگها، پادکستها، ویدیوها، کتابهای الکترونیکی، وبینارها (و موارد دیگر) بسازیم که مشتریان را درگیر کرده و کسب و کار شما را شعله ور کند): این کتاب به شما یاد میدهد چگونه محتوای جذاب و موثر تولید کنید که مخاطبان را درگیر کند.
- “Epic Content Marketing: How to Tell a Different Story, Break Through the Clutter, and Win More Customers by Marketing Less” by Joe Pulizzi (بازاریابی محتوای حماسی: چگونه داستانی متفاوت بگوییم، از شلوغیها عبور کنیم و مشتریان بیشتری را با بازاریابی کمتر به دست آوریم): این کتاب بر اهمیت ایجاد محتوای منحصربهفرد و ارزشمند تاکید دارد که به شما کمک میکند از رقبا متمایز شوید.
۲. دورههای آنلاین برای یادگیری جریان محتوا:
- HubSpot Academy’s Content Marketing Course (دوره بازاریابی محتوا آکادمی HubSpot): این دوره جامع به شما تمام جنبههای بازاریابی محتوا، از استراتژی تا تولید و توزیع، را آموزش میدهد.
- Coursera’s Content Strategy for Professionals Specialization (تخصص استراتژی محتوا برای متخصصان Coursera): این دوره به شما کمک میکند استراتژیهای محتوای موثری برای پلتفرمهای مختلف ایجاد کنید.
۳. وبسایتها/وبلاگها برای یادگیری جریان محتوا:
- Content Marketing Institute (CMI) (موسسه بازاریابی محتوا): این وبسایت مقالات، تحقیقات و بهترین شیوهها را در مورد بازاریابی محتوا ارائه میدهد.
- HubSpot Marketing Blog (وبلاگ بازاریابی HubSpot): این وبلاگ بینشهایی را در مورد ایجاد محتوا، سئو و روندهای بازاریابی دیجیتال ارائه میدهد.
- Neil Patel’s Blog (وبلاگ نیل پاتل): این وبلاگ مقالاتی در مورد بازاریابی محتوا، سئو و استراتژیهای بازاریابی آنلاین ارائه میدهد.
گزارشهای صنعت:
- Content Marketing Institute’s Annual Research (تحقیقات سالانه موسسه بازاریابی محتوا): این گزارش بینشهایی را در مورد روندها، چالشها و بهترین شیوههای بازاریابی محتوا ارائه میدهد.
با مطالعه این منابع و تمرین مستمر، میتوانید در زمینه جریان محتوا در بازاریابی دیجیتال به یک متخصص تبدیل شوید. امیدوارم این توضیحات و مثالها برای شما مفید بوده باشد.
دیدگاهتان را بنویسید