بایدها و نبایدهای هوش مصنوعی در تولید محتوا را بشناسیم.

قابلیتهای هوش مصنوعی از موضوعات داغ بازاریابی محتوایی است و دقت به بایدها و نبایدهای هوش مصنوعی در این زمینه سرنوشتساز است. دنیای سئو تغییر کرده است. ما این تغییرات را در نتایج قابل مشاهده در موتورهای جستجو یا همان SERP میبینیم و در نتایج ترافیک احساس میکنیم.
شاید کمتر کسی دوران قبل از محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی در اینترنت را به یاد بیاورد. این سخن مشهور جی.آر.آر. تالکین از کتاب «ارباب حلقهها» به خوبی میتواند تصویر واضحی را ترسیم کند. به بیان دیگر هوش مصنوعی در تولید محتوا میتواند به شما در سئوی سایت کمک کند. اما باید این کارت جدید را درست بازی کنید.
این مطلب که از وبلاگ flow.ninja ترجمه شده است، درباره سئو و محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی و بایدها و نبایدهای هوش مصنوعی برای دستیابی حداکثر نتایج بازاریابی محتوایی خواهد گفت و شامل موارد زیر است:
- محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی چیست و چگونه کار میکند؟
- تاثیر مدلهای زبانی بزرگ (LLMs) بر سئو
- دستورالعملهای گوگل برای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی
- تولید محتوا مطابق دستورالعملهای E-E-A-T گوگل
- چگونه میتوان از هوش مصنوعی برای ایجاد محتوای مفید استفاده کرد؟
- بایدهای هوش مصنوعی در تولید محتوا
- نبایدهای هوش مصنوعی در تولید محتوا

محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی چیست و چگونه کار میکند؟
محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی به محتوایی اشاره دارد که توسط سیستمهای پیشرفته هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Gemini گوگل، Claude آنتروپیک، گروک و غیره تولید میشود.
این سیستمها به عنوان مدلهای زبانی بزرگ (LLMs) شناخته میشوند. LLMها بر اساس دادههای وسیع از مجموعههای مختلف، از کتابها و مقالات گرفته تا محتوای وب ( هر آنچه که فکرش را بکنید) آموزش دیدهاند. هدف آنها ساده است :تولید محتوای منسجم و مرتبط با سیاق به درخواستهای کاربران. آنچه به آنها این امکان را میدهد، توانایی پردازش زبان طبیعی (NLP) است. قدرت درک و دستکاری زبان انسانی.
راهاندازی GPT-3 توسط شرکت OpenAI در سال ۲۰۲۰، یک پیشرفت عمده در NLP بود که برای همیشه روش دریافت اطلاعات توسط مردم را تغییر داد. در سالهای اخیر، LLMها روش دسترسی به اطلاعات و پاسخ به سوالات را برای کاربران متحول کرده است. دسترسی بلادرنگ، بدون استفاده از موتورهای جستجو و دریافت پاسخ واحد و سریع تجربه متفاوتی را فراهم کرده است.
تاثیر مدلهای زبانی بزرگ (LLMs) بر سئو
مدلهای زبانی بزرگ و استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا تأثیر زیادی بر سئو داشته است. به ویژه در مورد رتبهبندی جستجو، تولید محتوا، رفتار کاربران و استراتژیهای مربوط به کلیدواژهها و کلمات کلیدی. از آنجایی که کاربران اکنون پاسخهای خود را به صورت پرسش مستقیم از هوش مصنوعی دریافت میکنند، کلیکها روی وبسایتها کاهش یافته است.
شرکت تحقیقات بازار گارتنر پیشبینی میکند که تا سال ۲۰۲۶، به دلیل استفاده از رباتهای چت هوش مصنوعی و سیستمهای مشابه، ترافیک جستجو ۲۵٪ کاهش یابد.
علاوه بر این، نمایهسازی هوش مصنوعی گوگل که خلاصههای تولید شده توسط AI را نشان میدهد، ترافیک ارگانیک را کاهش میدهد. میدانیم که ترافیک ارگانیک یکی از مهمترین معیارها برای موفقیت در سئو است.
با این حال، این به این معنی نیست که سئو مرده است. در واقع، این حوزه در حال تحول است. وبسایتهایی که دادههای ساختاریافته خوبی دارند (نظیر نشانهگذاری اسکیما و سوالات متداول)، شانس بهتری دارند تا در اسنیپتهای برجسته گوگل، که خلاصههایی در بالای نتایج هستند، ظاهر شوند.
اکنون بیشتر از هر زمان دیگری، تولید محتوای مرتبط، اصیل و عمیق اهمیت یافته است. محتوایی با ارزش واقعی برای کاربران، کلید عملکرد خوب در جستجو و ورود به آن اسنیپتها است. توجه به محتوای کاربردی و مفید کلید مفهم بایدها و نبایدهای هوش مصنوعی در تولید محتواست.
دستورالعملهای گوگل برای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی
دستورالعملهای گوگل برای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به وضوح بیان میکند تاجاییکه ویژگیهای مهم برای گوگل رعایت شود، دیگر مهم نیست محتوای شما چگونه ایجاد میشود. یعنی شما میتوانید هوش مصنوعی در تولید محتوا را با آسودگی خیال بکار بگیرید به شرطی که مطابق انتظارات و دستورات گوگل عمل کنید.
از جمله نکات مهم برای گوگل ویژگیهای مشخصشده در سیستم رتبهبندی آنها به نام E-E-A-T (تخصص، تجربه، اعتبار، اعتماد) است. یعنی محتوا باید به نحوی تنظیم شود که بتواند تخصص، تجربه، اعتبار، اعتماد را نشان دهد. در این صورت است که محتوا در جستجو رتبه خواهد گرفت.
سیستم رتبهبندی E-E-A-T (تخصص، تجربه، اعتبار، اعتماد)

تولید محتوا مطابق دستورالعملهای E-E-A-T گوگل
نشان دادن محتوای باکیفیت به کاربران، اولویت شماره یک گوگل است. به همین دلیل این شرکت دستورالعمل E-E-A-T را برای رتبهبندی خودکار ایجاد کرده است. محتوایی که کاربر محور است و اطلاعاتی اصیل و مستند ارائه میدهد، در گوگل رتبه میگیرد.
بنابراین هدف ناشران محتوا باید این باشد که محتوایی که زمینهساز تجربهای کاربردی و مفید است، ارايه کنند. آنها باید تلاش کنند به تمام سوالاتی که بازدیدکنندگان ممکن است داشته باشند پاسخ میدهد. این نوع محتوا معمولاً از نویسندگان انسانی میآید. این نکتهای است که قابل توجه است.
ولی برخی از سایتها از محتوای تولید شده بهطور خودکار برای دستکاری رتبهها در نتایج جستجو استفاده کردهاند. این روش بهطور مستقیم با سیاستهای اسپم گوگل مغایرت دارد. این نوع محتوا فاقد اصالت و بینش است و به همین دلیل گوگل آن را به عنوان چیزی با ارزش نمیبیند.
بیشتر اوقات تولیدکنندگان محتوا، صرفا با هدف رتبهبندی، محتوا مینویسند. متاسفانه آنها کاملاً از کاربران و درخواستهای جستجوی آنها غفلت میکنند.
اما این به این معنی نیست که سئو و محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی نمیتوانند، مفید باشد. تا زمانی که شما محتوای با ارزش تولید کنید و قادر به برآورده کردن نیات جستجوی کاربران باشید، گوگل دوست شماست. فقط باید بتوانید محتوای خود را در رتبهبندی قرار دهید، حتی اگر با متن تولید شده توسط AI تولید شده باشد.
چگونه میتوان از هوش مصنوعی برای ایجاد محتوای مفید استفاده کرد؟
گوگل میگوید، کلید کسب رتبه، ارايه اطلاعات مفید و باکیفیتی است که معیارهای E-E-A-T را برآورده کند. اما گفتن این آسانتر از عمل کردن است. ولی تحقق این هدف غیر ممکن نیست.
برخی از انواع محتوا، مانند نتایج ورزشی، خلاصههای مسابقات، گزارشهای مالی و حتی گزارشات آب و هوا، بهطور طبیعی تمایل بیشتری به محتوای اتوماتیک دارند. زمانی که محتوا بر دادهها متمرکز است، محتوای اتوماتیک میتواند به جای تجربه و دیدگاه شخصی، عمل کند.
علاوه بر این، نویسندگان محتوا که از AI برای ترسیم مقالات و سادهسازی اطلاعات پیچیده استفاده میکنند، قادر هستند محتوای کاربرپسند و با ارزشتری را ایجاد کنند.

بایدهای هوش مصنوعی در تولید محتوا
تمرکز بر کیفیت
اطمینان حاصل کنید که محتوای شما اطلاعات بهروز در مورد محصول، خدمت یا ویژگیای که توضیح میدهید را ارائه میدهد. کیفیت از یک تجربه واقعی با هر آنچه که دربارهاش صحبت میکنید ناشی میشود. محتوای شما باید شامل مثالها و موارد بصری، مانند تصاویر صفحهنمایش و اینفوگرافیکها باشد که پیام را خلاصه میکنند. همه چیز باید بهگونهای ارائه شود که با کاربران تعامل داشته باشد. اینجاست که ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند به شما کمک کنند.
ارائه ارزش
ارزش محتوا به دانش نویسنده درباره موضوع مربوط میشود. هر چه بیشتر بدانید، ارزش بیشتری میتوانید ارائه دهید. به عنوان نویسنده، میتوانید از سیستمهای هوش مصنوعی اطلاعات اضافی بگیرید و از آنها برای دستیابی به دادههای بیشتر و پیدا کردن راههای بهتر برای ارائه یافتهها و مقایسه آنها با دیگر اطلاعات موجود استفاده کنید.
بررسی حقایق بهطور کامل
سیستمهای هوش مصنوعی به طور معمول اطلاعات ناقص و نادرست ارائه میدهند. اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتی را که ChatGPT و سایر سیستمها تولید میکنند، درست هستند. گاهی این ابزارها ممکن است براساس منابع ضعیف، آمار غیردقیق ارائه کند.
استفاده از AI به عنوان یک ابزار، نه یک متفکر
با کپی و چسباندن کورکورانه اطلاعات از رباتهای چت هوش مصنوعی، نمیتوانید به چیزی منحصر به فرد دست پیدا کنید. با این حال، اگر از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای جمعآوری اطلاعات و یادگیری استفاده کنید، قادر خواهید بود به دیگران اطلاعات و آموزش دهید.
پایبندی به اصول E-E-A-T (تخصص، تجربه، اعتبار و اعتماد)
تخصص، تجربه، اعتبار و اعتماد، کلمات مقدس در بهینهسازی محتوای سئو هستند. اگر فقط محتوای تولید شده توسط رباتهای هوش مصنوعی را بگیرید و در متن خود قرار دهید، میتوانید با تمام آنها خداحافظی کنید. به یاد داشته باشید، بدون تجربه شخصی از منبع اطلاعاتی مرتبط، چه این منبع یک کارشناس باشد و چه یک کاربر، ابزارهای هوش مصنوعی اطلاعات موجود را بازتولید خواهند کرد.
اعتماد به رهبری فکری
هوش مصنوعی باید مکمل، نه جایگزین، تخصص انسانی باشد. رهبری فکری مربوط به محتوای اصیل، بینشدار و معتبر است. با ادغام نظرات کارشناسان و روندهای صنعتی، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی باارزشتر و معتبرتر میشود. چنین محتوایی در موقعیت مناسبی برای رتبهگیری قرار میگیرد.
نظارت بر عملکرد
شما باید به طور منظم محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را ارزیابی کنید تا اطمینان حاصل کنید که انتظارات مخاطبان را برآورده میکند. با مرور معیارهای تعامل، مانند زمان حضور در صفحه و مدت زمان جلسه، میتوانید نقاط ضعف و فرصتهای بهبود را شناسایی کنید. اینگونه، خواهید دانست که چه چیزی نیاز به اصلاح دارد. باید مرتبا قابلیت خوانایی را بهبود ببخشید و محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی را با خواسته کاربر مرتبطتر کنید.
بهینهسازی برای نیت کاربر
اینکه هوش مصنوعی کلمات کلیدی صحیح را در متن شما قرار دهد هرگز جواب نیست. در واقع، این فقط یک میانبر برای پر کردن کلمات کلیدی و جریمه شدن صفحه یا وبسایت شما توسط گوگل است. محتوای هوش مصنوعی باید با آنچه که کاربران واقعاً دنبالش هستند همراستا باشد. نه اینکه فقط بر روی کلمات کلیدی تمرکز کند. نیت یا خواسته کاربر میتواند دریافت اطلاعات، ناوبری، یا تحاری باشد. درک هدف پشت هر جستجو به شما کمک میکند محتوای خود را به صورت مؤثری ساختاردهی کنید. در تعیین بایدها و نبایدهای هوش مصنوعی نیت کاربر همیشه بهترین قطبنماست.
نبایدهای هوش مصنوعی در تولید محتوا
از محتوای اسپم دوری کنید.
با محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، به راحتی ممکن است به تله محتوای اسپم بیفتید. بیایید یک صفحه تبدیل را در نظر بگیریم که هدف آن جلب توجه کاربران برای کلیک روی لینک و ثبتنام یک دوره آموزشی است. اگر در طول متن به شرح مزایای محصول بپردازید و دکمههای اقدام (CTA) را بدون ذکر هیچ نقطه ضعفی درج کنید، گوگل ممکن است آن را محتوای اسپم در نظر گیرد.
از انتشار محتوای بدون بازبینی اجتناب کنید
هوش مصنوعی ممکن است اشتباه کند. انتشار محتوا بدون نظارت انسانی راهی برای ورود خطاها، سوگیریها یا اطلاعات نادرست است. بهطور مداوم محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را بررسی و اصلاح کنید تا دقت و انسجام آن تضمین شود.
از سرقت ادبی دوری کنید
محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی میتواند به راحتی بازتولید محتوای موجود باشد. چون هوش مصنوعی، همین گونه آموزش میبیند. نتایج دریافتی از هوش مصنوعی را از طریق ابزارهای تشخیص سرقت ادبی بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که به منابع استفاده شده برای دستیابی به اطلاعات ارجاع دادهاند تا بررسی کنید که آیا بینشهای اصیل را ارائه میدهد یا خیر.
از استفاده غیرضروری کلمات کلیدی اجتناب کنید
پرکردن کلمات کلیدی یکی از بخشهای راهنمای سیاستهای اسپم گوگل است. این امر بر قابلیت خوانایی آسیب میزند و بنابراین تجربه کاربر را مختل میکند. رباتهای خزنده گوگل هوشمندتر شدهاند و میتوانند مفهوم را درک کنند، بنابراین حتی اگر از اصطلاح مورد جستجوی دقیق کاربران استفاده نکنید، محتوای شما هنوز میتواند رتبه بگیرد.
از محتوای عمومی یا بیفایده دوری کنید
محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است به کاربر حس توضیح واضحات بدهد. به عنوان مثال، شروع جملات پاسخ با تغییرات جملاتی که در سوال آمده بود. حتی استفاده از جملات مفعولی زیاد میتواند سیگنالی واضح از متن تولید شده توسط هوش مصنوعی باشد.
از نادیده گرفتن زمینه بپرهیزید
متن تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است گاهی زمینه موضوع را درک نکند. در این شرایط AI متنی ارائه میدهد که بهدرستی به لحن نمیخورد یا دارای عبارات نامناسب است. حتی نتیجهگیریهای ناکافی نیز ممکن است رخ دهد. به همین دلیل ضروری است که حقایق را بررسی کنید.
از محتوای گمراهکننده دوری کنید
واقعیتهای هذیانی یا عبارات فریبنده نقاط ضعف سیستمهای هوش مصنوعی هستند. انتشار اطلاعات نادرست میتواند به شاخص اعتماد آسیب بزند. این اطلاعات کاربران را گمراه میکند و منجر به جریمههایی از سوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو میشود. بنابراین ضروری است که همه چیز را قبل از اینکه دکمه انتشار را بزنید، بررسی کنید.
به دسترسپذیری توجه کنید
دسترسپذیری مربوط به رباتهای خزنده گوگل است که صفحه شما را بررسی میکنند تا بفهمند موضوع آن چیست. به همین دلیل است که شما باید متن جایگزین برای تصاویر درج کنید و از فرمتهای واضح و زبان قابل خواندن برای خزندهها و کاربران استفاده کنید.
ظهور هوش مصنوعی تولیدکننده محتوا در بازاریابی، بازی سئو را تغییر داده است. اما به جای اینکه به یک میانبر موفقیت سریع و رتبهبندیهای بالا تبدیل شود، بر نیاز به تمرکز بیشتر بر کیفیت، اصالت و نیت کاربر تاکید میکند. فقط کافی است به بایدها و نبایدهای هوش مصنوعی توجه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید