تعیین اهداف روابط عمومی در سال ۱۴۰۴ (راهنمای گامبهگام)

با نزدیک شدن به آغاز سال ۱۴۰۴، زمان مناسبی است که مدیران بازاریابی و مدیران روابط عمومی برای تعیین اهداف روابط عمومی در سال ۱۴۰۴ اقدام کنند. برای انجام این کار مدیران باید به گذشته نگاه کنند، دوباره فکر کنند و اهداف روشنی برای ترویج و توسعه خوشنامی کسبوکار خود در سال ۱۴۰۴ تعیین کنند. یک استراتژی منظم روابط عمومی میتواند کسبوکار شما را در معرض دید نگه دارد، شما را با مخاطبان مناسب به ارتباط نگه دارد و به موفقیتهای بلندمدت کمک کند. در اینجا یک راهنمای گام به گام برای تعیین اهداف مؤثر روابط عمومی (PR) برای سال ۱۴۰۴ آورده شده است.
۱. بازتابی از سال ۱۴۰۳: چه چیزی مؤثر بوده و چه چیزی نه؟
قبل از تعیین اهداف جدید، تلاشهای PR خود را در سال ۱۴۰۳ مرور کنید. این تفکر به شما کمک میکند نقاط قوت و زمینههای بهبود را شناسایی کنید.
سوالاتی که باید در نظر بگیرید:
- کدام فعالیتهای PR بیشترین تعامل یا فروش را به همراه داشت؟
- کدام پلتفرمها یا کمپینها عملکرد ضعیفی داشتند؟
- آیا به اهداف خود در سال ۱۴۰۳ دست یافتید؟ اگر نه، چرا؟
۲. تعیین اهداف PR برای سال ۱۴۰۴
با اهداف کلی خود شروع کنید. در سال ۱۴۰۴ چه چیزی میخواهید با روابط عمومی برای کسب وکار خود به دست آورید؟ اهداف شما باید با آرزوهای کلی و البته اهداف کلی درج شده در برنامه بازاریابی ۱۴۰۴ همخوانی داشته باشد.
مثالهای اهداف:
- ایجاد توجه رسانهای با انتشار محتوا به اندازه ۲۰ مطلب در رسانههای بزرگ و پرترافیک.
- افزایش دنبالکنندگان رسانههای اجتماعی به میزان ۲۵ درصد.
- رزرو ۵ سخنرانی یا مصاحبه پادکستی.
- برگزاری یک نشست خبری با حضور اصحاب رسانه
- برگزاری ۱۰ جلسات با صاحبان رسانههای بانفوذ و تعریف پروژههای مشترک براساس اولویتهای محتوایی رسانهها (اگر برند شما شناختهشده نیست این موضوع را در اولویت بگذارید)
- حمایت اسپانسری از رویدادهای مهم
3. سنجش اهداف بر مبنای مدل SMART
مدل SMART به ما کمک میکند در تعیین اهداف روابط عمومی بهتر عمل کنیم. وقتی اهداف خود را نوشتیم میتوانیم آنرا با مدل اسمارت بسنجیم تا مطمئن شویم مرحله هدفگذاری را منطقی و کاربردی تدوین کردهایم. اهداف اسمارت باید چند ویژگی داشته باشند. خاص (Specific)، قابل اندازهگیری (Measurable)، قابل دستیابی (Achievable)، مرتبط (Relevant) و زماندار (Time-Bound). برای برنامهریزی متمرکز روابط عمومی (PR) میتوان اهداف مرحله ۲ را بر مبنای ویژگی های مدل اسمارت بررسی کنیم و اگر ویژگیهای ذکر شده در آن رعایت نشده بود، آنها را اصلاح کنیم.
مثالهای اهداف PR SMART:
- خاص: ارتباط با ۲۰ خبرنگار در حوزه خود تا تیر ۱۴۰۴.
- قابل اندازهگیری: حداقل ۵ همکاری با رسانههای تاثیرگذار تا تیر ۱۴۰۴.
- قابل دستیابی: افزایش مشترکین ایمیل به میزان ۱۵ درصد با استفاده از یک منبع لید مبتنی بر برنامه بازاریابی کسبوکار.
- مرتبط: همراستا کردن تلاشهای PR با مضامین و مخاطب هدف کسبوکار شما.
- زماندار: اجرای یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام در فصل تابستان به مناسبت رونمایی از محصول یا خدمت جدید.
4. تقسیم اهداف به مراحل فصلی
وقتی تلاش میکنیم تعیین اهداف روابط عمومی را برای یک بازه سالانه تنظیم کنیم. در ابتدا از جزییات صرفنظر میکنیم تا یک تصویر کلی ایجاد کنیم. ولی از آنجاییکه بسیاری از سازمانها و کسبوکارهای امروزی از مدلهای هدفگذاری فصلی و OKR های دورهای استفاده میکنند، تقسیمبندی فصلی برای اهداف جزییتر، میتواند مفید باشد. در این روش اهداف خود را به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید. اهداف کوچکتر را میتوانید زمانمند کنید و به صورت مداوم پیشرفت آنها را مدنظر داشته باشید.
مثال تقسیمبندی فصلی:
- فصل اول: بهروز کردن بسته رسانهای، تهیه لیستی از خبرنگاران هدف و ارسال درخواست به ۱۰ رسانه.
- فصل دوم: تمرکز بر رشد رسانههای اجتماعی با ایجاد تقویم محتوای مرتبط با ارزشهای پیشنهادی محصولات و خدمات کسبوکار.
- فصل سوم: برگزاری یک وبینار یا رویداد مجازی برای ارتباط با مخاطبان و ترویج محتوای دانشی و ارزشمند درباره حوزه کاری شما.
- فصل چهارم: مرور دستاوردهای روابط عمومی ( PR)، پالایش استراتژیها و شروع برنامهریزی برای ۱۴۰۵.
5. شناسایی استراتژیهای کلیدی روابط عمومی
پس از تعیین اهداف، استراتژیهایی را شناسایی کنید که به شما در دستیابی به آنها کمک میکند و به مخاطب هدف شما وابسته است.
استراتژیهای مؤثر PR برای کسبوکارها:
- ارسال محتوایی شامل ارزشهای پیشنهادی کسب وکار شما به پادکستها و وبلاگهای تخصصی.
- همکاری با تأثیرگذاران یا رهبران فکری در حوزه تخصصی برای تبلیغات مشترک.
- استفاده از لینکدین برای نشان دادن خود به عنوان یک متخصص و صاحب ایده.
- اجرای کمپینهای تبلیغاتی هدفمند در رسانههای اجتماعی.
- ارتباط با مخاطبان از طریق خبرنامهها و محتوای تعاملی.
6. دنبال کردن پیشرفت اهداف روابط عمومی
به طور منظم موفقیت تلاشهای PR خود را پیگیری کنید. رصد پیشرفت به شما کمک میکند تا استراتژیهای مؤثر را شناسایی کرده و در صورت لزوم تنظیمات لازم را انجام دهید.
معیارهایی برای پیگیری:
- انتشارها و اشارههای رسانهای.
- تعامل در رسانههای اجتماعی و رشد دنبالکنندگان.
- ترافیک وبسایت و عضویت در ایمیل.
- فروش کتاب یا دانلودها از کمپینهای خاص.
با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics و تحلیلهای رسانههای اجتماعی کارایی را اندازهگیری کنید.
7. جشن گرفتن موفقیتها و تنظیم مجدد در صورت لزوم
موفقیتها را جشن بگیرید حتی اگر کوچک باشند. به این ترتیب میتوانید انگیزه افراد تیم را حفظ کنید. اگر برخی استراتژیها مؤثر نیستند، برنامه خود را اصلاح کنید. انعطافپذیری یک نکته کلیدی است!
تعیین اهداف روشن روابط عمومی برای سال ۱۴۰۴ اولین گام برای اطمینان از دیده شدن و تأثیرگذاری کسبوکار شما است. با بازتاب تلاشهای گذشته، ایجاد اهداف SMART و تقسیم آنها به مراحل عملی، میتوانید یک استراتژی PR متمرکز و قابل اندازهگیری بسازید.
همین امروز برنامهریزی خود را آغاز کنید و بگذارید برند شما درخشش داشته باشد!
و اگر به کمک در سفر روابط عمومی یا بازاریابی خود نیاز دارید، خوشحال میشوم تا به شما کمک کنم.
ضمن تبریک عید زیبای نوروز بهترین آرزوها را در سال ۱۴۰۴ برایتان دارم!
دیدگاهتان را بنویسید