بازاریابی محتوا فرآیند ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط برای جذب مخاطبان است. خریداران و مشتریان امروزه بیش از هر زمان دیگری در پیامهای بازاریابی غرق شدهاند. با برآوردهای فعلی بیش از ۲۹۰۰ مورد تبلیغات در روز. این باعث ایجاد مفهمومی در مدیریت ارتباطات و رسانه شده که به اقتصاد توجه معروف است. در این شرایط برای بازاریابی کسبوکارها مشکل اصلی کمبود توجه است.
این شرایط بازاریابان را با چالش تولید محتوای جذاب که در هیاهوی موجود گم نشود، روبرو میکند. یک استراتژی بازاریابی محتوا که به خوبی تدوین شده است، کسبوکارها را در موقعیت یک رهبر فکری قرار میدهد. همزمان به خریداران اطلاعات میدهد، به آنها آموزش ارائه میکند و ترجیح نام تجاری (برندینگ) ایجاد میکند. ارائه محتوای مفید و سرگرم کننده میتواند پیوند محکمی بین نام تجاری و مشتریان ایجاد کند که با گذشت زمان به رشد و تقویت خود ادامه میدهد.
بازاریابی محتوا بستر ایجاد رسانه اختصاصی
به طور سنتی، بازاریابان مجبور بودند از طریق تبلیغات نمایش داده شده در وب سایتها، غرفههای نمایشگاههای تجاری یا ایمیلهایی که به لیستهای گمنام یا اختصاصی ارسال میشوند، توجه جلب کنند. اینها همه رسانههای دیگران بودند.
به عنوان مثال، وقتی یک نام تجاری، میلیون ها دلار برای تبلیغ در مسابقات جام قهرمانی پرداخت میکند، توجه بینندگان شبکههای تلویزیونی را به خود جلب میکند. از سوی دیگر بازاریابی محتوا به بازاریابان اجازه میدهد تا با ایجاد مخاطبان خود و جلب توجه آنها، بستر انتشار اختصاصی خود را داشته باشند.
بازاریابان با ایجاد و توزیع محتواهایی که برای خریداران خود مفید میدانند، ارتباط و اعتماد در بین مصرفکنندگان ایجاد میکنند. این اعتماد هنگام حرکت در قیف فروش، آگاهی و ترجیح برند را افزایش میدهد. علاوه بر این، بازاریابی محتوا استراتژی کم هزینهتری نسبت به بسیاری دیگر از روشهای تبلیغاتی در نظر گرفته میشود.
البته بازاریابی محتوایی به معنی بینیازی از بسترهای تبلیغاتی و سایر استراتژیهای روابط عمومی نیست. اما هزینههایی که در سایر رسانهها انجام میشود با گذشت زمان روند نزولی خواهد داشت. در حالی که کتابخانه محتوای شما رشد میکند و به مخاطبان بیشتری میرسد، کمتر به نفوذ سایر رسانهها نیاز پیدا میکنید.
بازاریابی محتوا منطبق بر سفر مشتری (Buyer’s journey)
امروزه ۴۱ درصد از بازاریابان B2B بر محتوای مربوط به سفر مشتری تمرکز میکنند، با این حال بسیاری از مشاغل موفق به تولید محتوای شخصی اختصاصی برای هر مرحله از چرخه خرید نمیشوند. پیامهای شخصی فقط به معنای هدف قرار دادن بر اساس معیارهای جمعیت شناختی یا دموگرافی نیست، بلکه به معنای تولید فعال محتوا است که برای هر مرحله از سفر مشتری مناسب است.
۸۵ درصد از مصرفکنندگان به راهحلهایی اعتماد میکنند که زمان زیادی را صرف میکند تا آنها را در مسیرهای مختلف به سمت تصمیمگیری هدایت کنند، نه اینکه فقط سعی کنند این انتخاب را برای آنها انجام دهند. این نوع محتوا به مصرفکنندگان نشان میدهد که شما توانایی آنها را برای ارزیابی و تصمیمگیری برای خود میپذیرید و برای آنها ارزش قائل هستید.
مشکلات متداولی که بازاریابی محتوا میتواند حل کند.
بازاریابی محتوا یک رویکرد کاملاً منحصر به فرد برای تعامل با مشتریان بالقوه است که برخی از بزرگترین مشکلات امروز، به ویژه در بازاریابی دیجیتال را دور میزند.
مشکل در حجم جستجوی ارگانیک
مشخص است که باید حجم جستجوی ارگانیک خود را افزایش دهید. اگر مخاطبان شما را پیدا نکنند نمیتوانند از شما خرید کنند و امروزه تا ۹۳ درصد از چرخههای خرید (سفر مشتری) از یک موتور جستجو شروع میشود. بنابراین بازاریابی محتوا یک راه عالی برای ایجاد آگاهی ارگانیک است. هنگامی که محتوای ارزشمند شما در موتورهای جستجو رتبه بالایی دارد یا به طور گسترده در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود ، بدون هیچ هزینهای به آگاهی از برند میپردازید و از آنجایی که محتوای شما فقط در مواقع مرتبط به اشتراک گذاشته میشود ، مخاطبان شما به میزان زیادی به آن توجه میکنند.
مشکل در بهبود جایگاه برند
جذب مخاطب در بازاریابی محتوایی از طریق رهبری فکری، شما را به منبع اطلاعات و آموزش معتبر تبدیل میکند. همچنین میتوانید اولویتهایی را از طریق روابط عمومی ایجاد کنید که هر زمان که محتوای شما خریداران شما را سرگرم یا به آنها کمک میکند ، ترجیح می دهند. مردم بیشتر از شرکت هایی خرید می کنند که با آنها رابطه دارند.
مشکل انطباق با نیازهای مشتری در استراتژی بازاریابی
برخی از شرکتها یک برنامه بازاریابی محتوا دارند، اما با مشتریان آنها درگیر نیست. بازاریابی محتوا باید به مشتریان شما کمک کند نه اینکه صرفا بر فروش به آنها تمرکز داشته باشد. وقتی داوطلبانه چیز ارزشمندی را به مخاطبان خود هدیه میدهید که اغلب مایل به پرداخت هزینه در مقابل آن هستند، اعتماد ایجاد میکنید. این اعتماد در نهایت قدرتمندترین ابزار فروش شما است.
مشکل در کنترل هزینههای بازاریابی
اغلب واحدهای بازاریابی با این چالش روبرو هستند که باید مشتریان بیشتری را جذب کنند. اما این جذب بیشتر مشتری باید در حالی اتفاق بیفتد که هزینههای خود را پایین نگه دارند. بر اساس تحقیقات Forrester، مشتریان امروزی به روشهای مزاحم بازاریابی، بیاعتماد هستند و از آن بیزارند. بازاریابی محتوا باید بخشی از یک مکالمه طبیعی با مشتریان فعلی و بالقوه باشد. در این صورت میتواند با علایق و رفتارهای مشتریان مرتبط باشد و در طول زمان داستانی مستمر بسازد. بازاریابی محتوا سود طولانی مدت را به همراه دارد و این تأثیر با ایجاد کتابخانه محتوا چند برابر میشود.
مشکل در محاسبه بازده سرمایهگذاری (ROI)
بسیاری افراد در حوزه بازاریابی مطمئن نیستند که چگونه بازده سرمایه گذاری (ROI) کمپین بازاریابی محتوایی خود را محاسبه کنند. به طور کلی، بازاریابی محتوا میتواند به افزایش ترافیک وب، حمایت از صلاحیت رهبری (به ویژه هنگامی که محتوا به صورت مرحلهای تولید می شود)، و در نهایت افرایش لید یا فروش مستقیم کمک کند.