حق بر فراموش شدن چیست؟

حق فراموش شدن در رسانه چیست؟

حق فراموش شدن در رسانه (Right to be forgotten) در حوزه مباحث حریم خصوصی مطرح می‌شود. با گسترش ابزارهای قدرتمند جستجو در محتوای وب، می‌توان گفت محتوا تولید می‌شود و برای همیشه در وب باقی خواهد ماند.

چالش‌های حقوقی بر سر حق کاربران برای حذف محتوایی که در وب درباره آنها منتشر شده، همواره جنجالی بوده است. در مواردی دادگاه‌ها بر حق کاربران مبنی بر لزوم حذف محتوا درباره آنها صحه گذاشته‌اند.

وقتی دادگاهی بر حق فراموش شدن در رسانه حکم می‌دهد همه پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی و موتورهای جستجو مانند گوگل ملزم هستند که محتوای موردنظر را حذف کنند.

 حق فراموش شدن در رسانه در اتحادیه اروپا

بررسی حق فراموش شدن در اتحادیه اروپا موضوع چندین دادگاه جنجالی بوده است. در دادگاه عالی اتحادیه اروپا قانونی را به بررسی گذاشته که طبق آن، کاربران اینترنت «حق فراموش‌شدن در رسانه» دارند. این حکم به سابقه صدور حکم دادگاه اروپایی درباره دعوای حقوقی شهروندی اسپانیایی بازمی‌گردد. نام این شهروند در مقاله‌ای مطبوعاتی از ۱۵ سال پیش، در رابطه با یک مزایده‌ای به میان آمده بود.

این شهروند با مراجعه به دادگاه تلاش کرده بود از راه قانونی گوگل را وادار کند که مطلب مربوط به وی را به‌عنوان نتیجه جستجوی نامش در اینترنت، نشان ندهد. دیوان دادگستری اتحادیه اروپا به این خواسته حق داده‌است. گوگل در پاسخ به حکم دادگاه عالی اروپا خدمتی تازه راه‌اندازی کرده‌است که به شهروندان محدوده اروپا اجازه می‌دهد درخواست حذف اطلاعات شخصی خود از این موتور جستجوی وب را مطرح کنند.

Posts created 12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top